torsdag 12. mai 2016

Forkjølelse.

I dag har forkjølelsen kommet på besøk til meg!
Ungene har hatt sin tørn, og nå er det min tur.
Nesa renner, halsen er litt sår og hodet suser. Kroppen er slapp og sliten.
Så da finner jeg soffaen. Et pledd og en tekopp.
Har forkjølelsen kommet på besøk? Te, pledd og litt egenomsorg :)
Nå er det viktig med egenomsorg tenker jeg. Forkjølelses-omsorg.
Hva kan jeg gjøre for å bli fortere frisk?
Jeg har mine triks.
Vi har alle våre triks.
Jeg tenker at det viktigste er hvile, derfor var soffaen et godt valg.
Så er utfordringen å stimulere kroppens egen selvhelbredende evne.
Det som mange kaller placebo.
Mange fnyser av placebo effekten. "Bare placebo" er blitt et begrep.
Jeg digger placebo! Placebo er jo det som stimulerer vår evne til å bli frisk
av det som noen kaller "ingenting"!
Det er rått.
Jeg tror at det som gir oss en følelse av velbehag kan stimulere den. Det som stimulerer utskillelsen av oxytosin for eksempel.
Kan tankene våre gjøre det? Kan visualisering? Kan å spise en rød pille fremfor en hvit pille gjøre det?
Det er viktig å finne det som stimulerer din indre selvhelbredende evne.
For meg i dag er det i dag en tekopp eller to, (med litt ingefær, litt hvitløk og presset sitron) litt fin musikk, soffan, pleddet og muligheten for å droppe alle bekymringene.
Jeg synes en forkjølelse er den beste unnskyldningen og anledningen til å gi meg selv litt ekstra Egenomsorg

Hva er din beste forkjølelses-omsorg?
Hva bruker du å gjøre for deg selv når du er forkjølet?

Skriv gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet her, eller på facebook siden Egenomsorg :)

#egenomsorg #forkjølelse #forkjølelsesomsorg #tepleddogkos



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar