mandag 22. januar 2018

Omsorgstretthet = Compassion Fatigue

Har du hørt uttrykket Compassion Fatigue?
Det er et uttrykk som først ble brukt på 1990 tallet.
Compassion Fatigue er oversatt til norsk som Omsorgstretthet.



Å huske at det koster å ha omsorg for andre, er noe som er viktig å ha i tankene.
Mange som jobber i omsorgsyrker, som møter andres traumer til daglig, opplever å bli påvirket at dette. Mange opplever at de ikke greier å være objektive nok eller skru av følelsene uten å skru av empatien. De fleste blir påvirket av å høre på de forferdelige historiene pasientene forteller om og av grusomhetene de har opplevd. Og det er noe som er viktig å innse, at det kanskje ikke er nok å bare være objektiv for å ikke bli påvirket av andres lidelser. Men å akseptere at det er en del av hjelperollen å bli påvirket av det. Det vil hjelpe deg til å ikke føle deg svak og som en dårlig hjelper hvis du kjenner på symptomer på omsorgstretthet eller ender opp med å bli utbrent av jobben din.

Kanskje kjenner du deg igjen i dette:
Som en god hjelper, lytter du godt og setter deg inn i den historien du hører. Du lager historien inni hodet ditt, du ser for det hva som skjedde og kjenner på hvordan det måtte kjennes å oppleve dette.

Og vet du at det som skjer da, er at hjernen din ikke greier å skille mellom ting du har opplevd selv og historier du ser for deg. Nervesystemet ditt reagerer som om du skulle vært i situasjonen selv. Den setter i gang reaksjoner i kroppen som om du skulle være i en fare situasjon, den gjør seg klar til å kjempe eller flykte. Den får pulsen og pusten til å øke og musklene til å spenne seg. Det er faktisk bare to ting som får musklene til å spenne seg, ved bruk og når du opplever en reell fare.

Opplevde trusler kan påvirke deg på samme måte som reelle farer. Og kroppen reagerer likedan. Du blir satt i en kamp- flukt situasjon hver gang du hører en traumatisk historie. Og det er slitsomt for kroppen. Er det rart at vi da etter en lang arbeidsdag blir slitne?
Ja, du har kanskje bare sittet stille og hørt på pasientene fortelle sine historier, du har brukt det du har lært om hvordan hjelpe dem med sine plager med de verktøyene du har.. og du kommer hjem og er like sliten som om du skulle ha løpt fra en farlig bjørn eller løve. Fordi nervesystemet ditt har satt deg i den samme beredskapen -og dette krever energi. Ikke bare fra en pasient, men fra alle pasientene du har møtt den dagen - og alle tegn som har minnet deg på deres traumer eller lidelser.

Foto lånt fra hjemmesiden: compassionunlimited.com
Dette og mere til har jeg lært om i min sertifisering som Compassion Fatigue Professional. En opplæring jeg har tatt gjennom International Association of Trauma Professional.
Hvor Dr. Eric Gentry har undervist.


Jeg har fått lære mye som er forskningsbasert og erfaringsbasert.



Det er på grunnlag av dette at jeg nå lager en kursserie som jeg vil ut med til alle hjelpere i samfunnet vårt. Både til dere som er profesjonelle omsorgsgivere og dere som har et omsorgsansvar privat.
Å gi omsorg til andre krever mye av deg.
Det krever at du tar vare på deg selv og lader deg opp.
Forebygging av omsorgstretthet er viktig, slik at du ikke kjører deg helt ned, for da er det vanskeligere å ta de viktige skrittene for å komme opp igjen.
Følg med videre hvis du er interessert i å lære mer om dette temaet.

Det har vært litt stille på denne bloggen en stund, men det er fordi jeg har holdt på med denne sertifiseringen og planleggingen av kurs og foredrag. Og utviklingen av et program for hvordan jeg som kunstterapeut kan bruke de verktøyene jeg har for å hjelpe og veilede andre hjelpere.

Jeg lover å oppdatere dere litt etter litt.
Ta gjerne kontakt om du kjenner på at dette berører deg og vil vite mer om hvordan jeg kan hjelpe deg. 

Inntil videre...
Husk at det vikigste du kan gjøre som hjelper er å følge denne "regelen":
Lade opp - gi ut - lade opp - gi ut!

torsdag 4. mai 2017

Bekymringskvarter



Har du hørt om bekymringskvarter? Det er et kvarter i løpet av dagen som du setter av til å høre på alle bekymringstankene som kommer på besøk. Et fast tidspunkt hver dag -et bekymringskvarter. Det kan være etter du har hørt på nyhetene på tv, eller mens ungene ser på barnetv, eller når det måtte passe deg.




 Men helst ikke rett før du legger deg, da kan de ha en tendens til å bli værende lenger enn den tilmålte tiden og de kan hindre deg i å få sove. Hver gang bekymringstankene kommer på besøk ellers i løpet av dagen, kan du si til dem. "Greit, jeg hører at du er der, kom tilbake kl 18.15-18.30, da har jeg tid 
Du kan gjerne skrive dem ned, hvis du er redd for å glemme dem.


Et lekent tips?
For de barnlige av oss har jeg et magisk triks😉
Skriv dem gjerne ned på en lapp og putt dem i et norgesglass. Se for deg at det er noen andre som eier dette glasset og som kommer og henter dem i natt, en magisk fe eller superhelt som kan ta over bekymringene dine og få dem fikset.😍



De dukker opp, igjen og igjen

Men du, ikke irriter deg over at de til stadighet dukker opp igjen,  - for det vil de gjerne gjøre til de har lært seg sin besøkelsestid😉
I bekymringskvarteret kan du invitere inn alle bekymringstankene.  Du kan gjerne bruke kvarteret til å ta for deg en av dem og sette opp fem grunner til at det du bekymrer deg for kommer til å skje, og fem grunner til at det ikke vil skje. 
Dette trikset har jeg lært i en bok jeg nylig kjøpte



Den heter NÆR og er en mestringsbok for pårørende. Den er utgitt av Pårørendesenteret i Oslo.
Trikset er det første av fem verktøy for å sortere tanker og følelser.
Boka har mye informasjon og mange fine tips om det å være pårørende.  Den er lettlest og grei. De ulike kapitlene tar for seg utfordringene man møter på ulike arenaer,  i møte med den som er syk, i møte med helsetjenesten, -hverdagen, -barn og i møte med deg selv. 
Alle kapitlene gir gode og nyttige tips basert på erfaringer og kunnskap. 


"I møte med deg selv"
Jeg ble selv mest opptatt av det siste kapitlet,  som heter "I møte med deg selv".  Det var her jeg fant tipset om bekymringskvarteret, som 1 av 5 verktøy for å sortere tanker og følelser.
I følge bokens forfatter kan dette for mange være en fin måte å avgrense utmattende grubling og tankespinn. Det kan være vanskelig å få til i starten,  men hvis du øver deg kan det bli en god rutine som motvirker at energitappende tanker og bekymringer får gå i ring.
 Noe de har tendens til å gjøre når man møter ekstra belastninger i livet, spesielt når man blir pårørende til et familiemedlem eller nær person som er syk.

Du kan kjøpe boka ved å gå til
wwe.parorendesenteret.no

God lesing:-)

#bekymringskvarter #bekymringer #egenomsorg # takontrollentilbake

lørdag 25. mars 2017

Oppretthold din vakre vekst gjennom bevisst egenomsorg.

«Hver positiv tanke, hver levende holdning, alle målrettede aktiviteter vanner frøene for suksess langs veien du går. Du vil møte mange frø til å lykkes i dag. Ta hensyn til disse og fôr dem på riktig måte. Deretter oppretthold sin vakre vekst gjennom bevisst egenomsorg. »
Rebecca Gordon


Dette fine sitatet fant jeg i et blogginnlegg om "Egenomsorg når livet krever".  På bloggen Synnas verden.  Det er Synnøve Fauske Dale som skriver bloggen og hun skriver om livet og det livet har lært henne. Jeg likte sitatet så godt at jeg gjerne ville dele det her. Faktisk vil jeg gi deg en link til hele hennes blogginnlegg som er veldig bra skrevet om egenomsorg.

lørdag 18. mars 2017

Egenomsorg er å si ja til deg selv!!

Når du skal si ja til å hjelpe andre, sier du da nei til deg selv?
Det gjør du hvis du egentlig er sliten og har behov for en hvil, men dropper hvilen, tar en kaffe til og kommer styrtende til for å hjelpe.  Spesielt hvis dette gjør at du ikke får tid til å hvile etterpå.
Dette var mitt mønster før. Jeg droppet hvilen og dro av gårde når jeg ble ringt etter av for eksempel min demente mor. Jeg var den som alltid stilte opp - jeg ville jo gjerne ha dette imaget:-)
Men så fant jeg ut at det faktisk går an å si ja til å hjelpe andre uten å måtte si nei til meg selv.
Ved å legge inn litt tid til egenomsorg i tillegg til å hjelpe den andre, kunne jeg si ja til oss begge!!
Når jeg skulle dra og hjelpe moren min la jeg inn aktiviteter som ga oss begge glede, som også ga meg noe, istedenfor at jeg skulle gjøre noe som jeg egentlig ikke likte, men gjorde for å gjøre henne glad😁
Også la jeg inn en oppladende aktivitet før eller etterpå.
-En kjapp påkobling på "energien i alt som er" vha. stillhet, meditasjon eller mindfulness, for eksempel, eller et besøk hos en god venninne på hjemvegen.

God egenomsorg er å si ja til seg selv - og den andre!! 

Og hvis jeg kjenner at jeg ikke orker å være den som styrter til for å hjelpe, og sier nei, gir jeg faktisk en annen person muligheten til å slippe til for å hjelpe. Erkjennelsen av dette hjalp meg også mye.
Kjenner du deg igjen? Legg gjerne igjen en kommentar.


fredag 10. mars 2017

Bare Flyt - Bare Nyt - God Egenomsorg



Lenge siden du har gjort noe sammen med kjæresten,  en god venn eller venninne eller en annen du setter pris på? Eller for deg selv, for den saks skyld.

Da har jeg et godt tips til hva du kan gjøre. 
Ta med deg din utvalgte og la dere flyte av gårde. Dvs du kommer ikke så langt da. Men flyte det kan dere. 

Det finnes nemlig et sted i Oslo hvor dere begge kan flyte i saltvann, enten hver for dere, i hver deres lille , eller sammen, i et litt større badekar. 

Den lille flytetanken på Bare Flyt

"Men hvorfor i all verden skal jeg nå gjøre det?" tenker du kanskje. Vet du,  det er en utrolig avslappende ting å gjøre. Både vannet og lufta har riktig temperatur slik at du etterhvert skal føle deg vektløs. Og når du slukker lyset og lukker øynene skrus alle sanseinntrykk av og du får virkelig rettet fokuset innover.

 For noen uker siden tok jeg og min kjære oss en etterlengtet kjærestehelg i Oslo.  Vi tok inn på hotell og koste oss hele helgen bare vi to. Det var virkelig deilig å bare være oss to en hel helg.
Deilig med kjærestetur:-) 
Vi er begge over gjennomsnittet glade i å bade, så vi hadde lyst til å sjekke ut dette konseptet. Floating. Parfloating faktisk.


Vi tok med el- bilen og fant en ladeplass til den like i nærheten Bare Flyt. På Sagene i Oslo. Vi hadde bestilt time på forhånd.  
Da vi kom ble vi møtt av en hyggelig vert, som fortalte oss litt om denne noe spesielle opplevelsen vi hadde foran oss.
Da det ble vår tur ble vi geleidet inn i et svært hyggelig rom med to dusjer og noe som så ut som et stort dusjkabinett. 
God egenomsorg på Bare Flyt 

Men da vi åpnet dørene viste det seg at det var et basseng der inne, med knehøyt vann. Etter å ha dusjet gikk vi inn og la oss ned - og ja- vi fløt på vannet. Vi lukket øynene og kjente velbehaget stige. 

Den store flytetanken på Bare Flyt

Det var ikke klaustrofobisk i det hele tatt, bassenget var stort og romslig, som en dobbeltseng omtrent og god takhøyde.
Man kunne velge mellom å ha på lys under vann, eller slå av lyset så det ble helt mørkt. En stjernehimmel i taket kunne man også slå på, hvis man syntes mørket ble for skremmende. Men vi lukket øynene og fløt i stillhet. Etterhvert kjente jeg meg veldig så avslappet. Det ble en herlig måte og koble ut hverdagen på. En fin og behagelig  måte å komme i en meditativ tilstand på. 



I følge Times Magazine er det i gang et forsøk med floating og scanning av hjernen før og etter floatingen. De prøver å finne ut om floating kan hjelpe folk med å koble ut ytre stimuli for så å lettere koble seg på de signalene som kommer fra kroppens indre. Og de undersøker om dette kan hjelpe for eksempel angst pasienter med å ha en sunnere balanse mellom kropp og psyke. 
Og i følge bloggen på Bare Flyt er det mye forskning på gang i forhold til dette. 

Flyting er god egenomsorg Foto fra Bare Flyt.



Avslappende var det ihvertfall for oss og veldig forfriskende :-) Anbefales!! 

lørdag 28. januar 2017

You rock!

I dag hørte jeg på en Facebook live sending som Gry Sinding hadde lagt ut på bursdagen sin.
Hun sa en god ting som jeg har lyst til å dele med deg. (Ja hun sier mye fint hun, men akkurat denne var så fin at jeg vil dele den videre).

Det handler om hva du sier til deg selv når du ser deg selv i speilet. Jeg vet jeg har snakket om dette før, men jeg synes det er så viktig, og viktige ting kan man gjenta og gjenta😄

Når du går forbi speilet kan du si noe fint til  deg selv. Det hun begynte med å si var
 You Rock!!
Du rocker!
Vi må selvfølgelig finne noe som passer oss. Du må finne noe som passer å si til deg, når du ser deg selv i speilet.  Inntil du finner noe som passer kan du jo låne Gry sin kommentar: You Rock!!
Jeg låner'n:-)!!



Og når jeg først er inne på Gry Sinding, så vil jeg anbefale en av hennes Podkast sendinger, som jeg synes er veldig flott. Den handler om å bygge opp selvtilliten din og du finner den her
Her deler hun sine 6 favoritt øvelser til å bygge selvtillit.

#Øvelse 1: MOT til å feile
# Øvelse 2: Kopier "oppskriften" til en som har gjort det før deg.
# Øvelse 3: Gi ikke opp
# Øvelse 4: Mål egen fremgang.
# Øvelse 5: Heng med folk som har MOT
# Øvelse 6: Takknemlighet for det du har.

Jeg liker Gry Sinding. Hun skravler kanskje litt mye noen ganger, ja, men hun er kul😄
Hun er flink til å oppmuntre folk rundt seg og jeg mener vi trenger damer som henne. Hun har hjulpet mange Grundere opp og frem og ut i lyset!

Så hva skal du si til deg selv når du ser deg selv i speilet fremover?