torsdag 23. oktober 2014

Velkommen til bloggen min

Hei og velkommen til min nyoppstartede blogg.
Den skal handle egenomsorg. Det å ta vare på seg selv. I hverdagen. I medgang. I motgang. I en omsorgsrolle.
For å starte et sted: Hva betyr egentlig egenomsorg?
Jeg slår opp i Store medisinske leksikon på nett  https://sml.snl.no/egenomsorg
og der står det blant annet:

Egenomsorg, betegnelse på den enkeltes egen håndtering av fysisk eller psykisk funksjonssvikt eller helsemessige problemer. Omfatter både behandling av egne sykdommer, tiltak for å kompensere for funksjonssvikt og innhenting av kunnskap om når profesjonell bistand bør søkes. I en videre betydning omfatter egenomsorg også den enkeltes innsats for å fremme sin egen helse og forebygge sykdom.

Jeg liker best den siste setningen: I en videre betydning omfatter egenomsorg også den enkeltes innsats for å fremme sin egen helse og forebygge sykdom.

For det er det jeg vil ha fokus på her, å fremme sin egen helse på et helhetlig plan, psykisk og fysisk.

Utforske, ta vare på og følge opp sine egne drømmer, ønsker og behov. Utforske hva det vil si å gi omsorg for seg selv. Ta ansvar for seg selv. Ta ansvar for sine egne grenser. Ikke på bekostning av noen andre, men som et forbilde for andre.
Å si Nei er likeså viktig som å si JA! Men noen ganger tusen ganger vanskeligere.

Særlig i en omsorgsrolle kan det være vanskelig å gi omsorg til seg selv. Men da ender vi opp i en tap-tap situasjon. For hvis en ikke greier å ta vare på seg selv, sine behov og sette sine grenser, vil man heller ikke kunne gi god omsorg over tid. En kan ende opp med å brenne seg ut og ikke ha noe å gi til den eller de andre, man ender opp med å måtte "skru av" empatien og omsorgsevnen, eller en kan bli syk. 
 Gjennom å ha fokus på egenomsorg vil jeg gjøre det til en vinn- vinn situasjon å være i en omsorgsrolle.
 
Vi har alle våre måter å lade batteriene. Gjøre ting vi liker, brenner for, ta tid til oss selv, gå ut i naturen osv. Men det viktige er å prioritere det, i hverdagen, uten dårlig samvittighet!




Jeg vil ha fokus på Kreative metoder for å utforske og jobbe med temaet Egenomsorg. Gjennom tegning, maling, foto, collage, leire m.m. vil jeg belyse temaet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar