fredag 31. oktober 2014

Å akseptere dagene som de er.

Å akseptere det som er, er en viktig del av Egenomsorgen.
Noen dager føler jeg meg helt på topp, uovervinnelig, glad og fornøyd med livet. Andre dager er tyngre, helt bånn i bøtta, så slitsomme at jeg bare har lyst til å legge meg under dyna og bli der. Men heldigvis så svinger det, og så har vi hele spekteret imellom.
Ofte bruker jeg mye energi på å finne forklaringer på hvorfor denne dagen ble som den ble, jeg dømmer og analyserer, finner årsaker og holder på, slik som hjernen er vant til.






Jeg kjenner det er lettere å komme seg gjennom dem alle sammen ved rett og slett å akseptere det som er. Og si til meg selv: "I dag er en sånn dag, ok, jeg har vært her før, jeg vet at det ikke varer, at det kan bli anderledes i morgen, men akkurat nå er det slik som det er -og det er helt OK, helt menneskelig og helt meg!"
Dette minner meg om en bok jeg har i bokhylla:  Av Deepak Chopra -Suksessens 7 åndslover. Jeg henter den frem og finner "Loven om minste motstands vei". Her står det akkurat om aksept av det som er; "Du kan ønske at ting skal bli annerledes i fremtiden, men i dette øyeblikk må du godta dem som de er. Og hvis du kan godta ting slik de er, er du parat til å ta ansvar for din egen situasjon og for alle hendelsene du oppfatter som problemer".

1 kommentar: