fredag 30. oktober 2015

Gjøre meg selv glad liste

Tiffany Peterson


I dag vil jeg fortelle om den tredje videoen til Tiffany Peterson som har inspirert meg.  
Videoen heter Part 3 Self Care = Success! Og du finner den på youtube her


Kjøp blomster til deg selv!
I denne videoen oppfordrer hun oss til å gjøre mer av de tingene som gjør oss glade, lykkelige.
Ofte utsetter vi gleden til spesielle milepeler i livet.  Når jeg blir ferdig med skolen da blir jeg glad, Når jeg får barn, da blir jeg lykkelig, når barna blir store og jeg får mer tid for meg selv, da blir jeg lykkelig, når jeg er ferdig med eksamen, når jeg får meg drømmejobben.
Men det er viktig å kunne være glad og lykkelig her og nå. Nyte det som er bra akkurat nå, på reisen til et eller annet sted. Være glad for det man har. Og få lov til å feire de små tingene i livet. 
Hvis vi liker å ha friske blomster i huset, anbefaler hun at vi, istedenfor å vente på at noen kjæresten eller noen andre skal gi oss blomster, skal kjøpe de blomstene vi liker best -  til oss selv!

Hun anbefaler oss å skrive ned en liste over ting som gjør oss glade. Hun kaller det en Joy list.
Jeg har oversatt det til Gjør meg selv glad liste! Jeg har nevnt dette i bloggen min før, men en god ting kan navnes igjen og igjen.

Det kan være fint å dele denne listen i to, hvor den ene listen inneholder ting som du liker å gjøre, som ikke koster penger og den andre listen kan inneholde ting som koster penger.
Min liste over ting som ikke koster penger, begynner slik:
1.       male, tegne, gjøre noe kreativt
2.       danse
3.       være med venner
4.       gå tur i skogen
5.       padle
Dette er ting som gjør meg glad.

Og så var det listen over ting som koster penger.
1.       gå på cafe
2.       dra på spa/ massasje
3.       melde meg på et kurs jeg liker
4.       dra på Velværeavdelingen på Ankerskogen
5.       kjøpe noen fine klær til meg selv.

Det viktige er å finne ting vi selv blir glad av å gjøre!!
 
Hun anbefaler oss å gjøre mer av disse tingene, i forhold til hvor mye glede du har/ ikke har i livet ditt. I vanskelige  perioder når vi har lite energi, føler oss slitne, nedstemte eller lignende, anbefaler hun oss å gjøre en ting hver dag.
I andre perioder kan det være nok å gjøre en ting hver uke.

Ved å gjøre disse små eller store tingene som gjør oss glad, fyller vi på vår egen drivstoff tank, lykke tanken ;) glede tanken ;)


Jo mer du investerer i deg selv, din glede og lykke, jo mer energisk vil du føle deg, jo mer vitalitet, livsgnist, bedre selvtillit, selvfølelse vil du få, som kan også føre til mer suksess på jobbfronten, i det sosiale livet og på andre områder i livet ditt. Folk liker å være sammen med glade folk. Når du er glad, kan du spre det videre, det smitter over på andre, en enkel måte å hjelpe andre på.
Den beste og viktigste investeringen du kan gjøre er i deg selv!

Er du klar til å ta utfordringen?
 Lag en liste d også! Tenk over hva som gjør deg virkelig glad.

Den ene halvdelen av listen kan du fylle med ting som er gratis, og den andre halvdelen med ting som koster penger.
Ha den der du kan se den. Heng den på veggen din, skriv den på mobilen eller i dagboka di. 

 Gjør en ting på listen din så ofte du kan, gjerne en ting hver dag. Fyll opp tanken!

Fordi din lykke er verdt å investere i!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar